Saturday, December 19, 2015

Seputar Perkongsian Abg Khairul Anwar Ismail (18/12/2015)

Catatan Perkongsian Abg Khairul Anwar Ismail
Naib Presiden ABIM
Bedah Buku: Radicals: Resistance And Protest in Colonial Malaya

Program last-last minute ABIM akhirnya jadi realiti. Terima kasih kepada penggerak-penggerak ABIM di Mansoura yang membawakan Abg Khairul Anwar sementara keberadaannya di Mesir. Orangnya hebat, berwawasan jauh, tak lokek berkongsi ilmu dan setia menjawab hadirin yang hadir. Kehadiran tak ramai tak apa, asalkan kualiti perbincangan tip-top meletop. Untuk sesetengah orang, program bedah buku tidak semuanya boleh menghadam. Aku sendiri tidak juga mampu menghadamkan segala isi dan mesej-mesej daripada buku ‘Radicals: Resistance And Protest in Colonial Malaya” secara menyeluruh. Tetapi, ternyata program-program sebegini pun mampu membangkitkan jiwa-jiwa yang lemah dengan menyuruh kita bermuhasabah melihat sejarah perjuangan orang-orang lama.

Program bermula pukul 7 malam dan aku hadir lambat ke perkumpulan di Academic Centre MM. Jadi, sedikit catatan telah aku buat seputar pembentangan Abg Khairul Anwar dan persoalan-persoalan daripada hadirin yang hadir.

Dalam buku yang dibedah telah mengangkat sosok tokoh pra-kemerdekaan Tanah Melayu, Dr. Burhanuddin al-Helmy. Diceritakan latar belakang Burhanuddin al-Helmy sebagai seorang yang mempunyai asas pendidikan agama yang kukuh. Belau menghafal Al-Quran sejak kecil. Beliau juga mempunyai latar pendidikan tinggi yang mengagumkan. Beliau mempunyai pHD dalam satu bidang dan seterusnya menyambung dalam ijazah doktor perubatan. Abg Khairul Anwar menunjukkan sisi pendidikan yang padu pada Dr Burhanuddin sehingga dapat membentuk sebuah kerangka kemerdekaan beliau, jauh lebih awal sebelum usaha kemerdekaan yang dimulai Tunku. Sepatutnya, orang-orang yang telah menyediakan asas kefahaman tentang kemerdekaan dalam masyarakat ini lah diberikan credit atas usaha-usaha mereka.

Seawal perbincangan ini, ditekankan perihal radikal yang positif dan tradisinya. Masyarakat dahulu menggunakan penulisan sebagai medium menyuarakan pandangan mereka. Radikal dari segi idea ini boleh kita kelaskan sebagai radikal yang positif. Ahli masyarakat lampau menulis komentar tentang pemikiran orang lain dalam penulisan. Sebagai contoh, Ibn Rushd memberi komentar terhdapa Tahafut al-Falasifah karya Imam Ghazali dengan menghasilkan karya beliau yang diberi nama Tahafut al-Tahafut. Tradisi ini akhirnya menguntungkan kita sebagai orang di zaman kemudian kerana kita boleh memahami kerangka pemikiran Imam Ghazali dan Ibnu Rushd.

Abg Khairul juga menyentuh tentang radikal yang positif ini pada zaman Burhanudin al-Helmy sekitar tahun 1930-an. Pada awalnya berlaku pertentangan idea antara Kaum Muda dan Kaum Tua. Pada waktu itu, masyarakat memandang Kaum Muda yang dipimpin Burhanudin al-Hemy sebagai kumpulan yang menyalahi adat dan radikal dalam tindakan. Masyarakat ketika itu tidak juga memandang mereka sebagai kumpulan yang progresif meskipun usaha-usaha mereka menuju kepada perubahan-perubahan rakyat bagi mempersiapkan diri melawan penjajah. Zaman berlalu dan akhirnya sejarah mencatatkan bahawa Kaum Muda telah berjaya menanam idea-idea progresif. Dari sini menunjukkan bagaimana idea yang radikal itu mampu menjadi progresif akhirnya.

Pemikiran Burhanudin al-Helmy mengenai kerosakan umat melayu hampir senada dengan apa yang dibawa oleh Prof Syed Naqib al-Attas dalam bukunya ‘Islam dan Sekularisme’. Dr Burhanudin menyebut beberapa punca kerosakan umat melayu. Antaranya ialah, kemunduran pemimpin. Masalah dalam umat melayu ini ialah, mereka yang bagus untuk memimpin tidak mahu memimpin dan akhirnya menyebabkan orang-orang jahil memegang kuasa pemerintahan. Punca yang lain ialah kemunduran ulama’. Sepatutnya ulama’ berperanan sebagai ejen perubah masyarakat. Dalam al-Quran juga disebut:
"Dan tidaklah (betul dan elok) orang-orang yang beriman keluar semuanya (pergi berperang); oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di antara mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut di dalam agama dan supaya mereka dapat mengajar  kaumnya (yang keluar berperang) apabila orang-orang itu kembali kepada mereka; mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah).” (At-Taubah 9:122)
Menjadi fungsi ulama’ itu untuk memberi peringatan (inzar) kepada kaumnya. Melihatkan kepada realiti yang berlaku di seluruh dunia, baik di Malaysia ataupun Mesir, ulama’ masih belum berfungsi secara holistik dalam masyarakat. Kalau betul Al-Azhar menjadi pusat keilmuan Islam, mana mungkin sampah berterabur di kawasan sekitar; mana mungkin juga orang-orang Islam di situ sanggup membuang air kecil di dinding-dinding tempat awam sehingga menimbulkan bau yang tak menyenangkan. Ulama’ juga menjadi komponen yang menasihati pemerintah dan simbol perpaduan masyarakat.

Kemudian, Dr Burhanudin al-Helmy juga menyatakan perpecahan menjadi punca kerosakan umat manusia. Sejak zaman British, bangsa kita selalu bergaduh dan tidak bersama-sama. Blok Kaum Tua yang tidak boleh bekerjasama dalam hal ehwal masyarakat membuatkan bangsa kita ditindas penjajah. Dalam berbeza pendapat, paling penting untuk tidak mencemuh dan memperlekehkan usaha-usaha yang dilakukan kumpulan yang lain. Dalam sesi soal jawab juga disertakan pendapat Abg Khairul Anwar mengenai isu berbilang Jemaah atau persatuan. Contoh yang diberi ialah penubuhan kumpulan yang menjaga kebajikan gelandangan di Kuala Lumpur. Mana-mana kumpulan yang lebih besar dan sudah established tak perlu mengharapkan kumpulan yang memberi makan gelandangan untuk melakukan gerak kerja yang lebih besar. Sepatutnya, kumpulan yang lebih besar di Kuala Lumpur membantu kumpulan minor itu dari segi sumbangan tenaga kerja atau kewangan. Barulah semangat taadud dalam Jemaah itu dapat dirasai manisnya.

Selain itu, umat melayu sangat tinggi pergantungannya kepada bangsa penjajah dan asing. Abu Hassan al-Nadwi juga menyebut dalam buku beliau ‘Maza khasiral ‘alam bi inhitatil muslimin’ bahawa umat Islam secara keseluruhannya suka menjadi pengguna dalam rantaian ekonomi global. Hal ini lah menjadikan umat kita tidak pernah maju daripada bangsa asing.

Sebelum tidur pula sempat aku berkira-kira. 
Agak-agak kau nak ubah orang-orang sekeliling kau, kau sendiri pun belum berubah, Syahmi.

No comments:

Post a Comment